Maslows behovstrappa


Något lärde jag mig minsann i skolan från Bittes alla lektioner, när ordet trygghet påminnt mig flera gånger de senaste dagarna så kom jag och tänka på "Maslows behovstrappa" som hon en gång lärde oss om. Först då förstår jag att mitt beslut är helt rätt taget!

"En behovshierarki eller behovstrappa är en förklaringsmodell inom psykologin för hur människor prioriterar sina behov. Modellen presenterades 1943 av den amerikanske psykologen Abraham Maslow i artikeln "A Theory of Human Motivation". Teorin nämner, i sin första version, behov i fem nivåer, vilka omarbetades under 1950-talet. Den primära iden innebär att behoven på en lägre nivå måste vara tillfredsställda innan högre mål blir viktiga för individen.

De fem behoven är enligt Maslow

  1. kroppsliga behov
  2. behov av trygghet
  3. behov av gemenskap och tillgivenhet
  4. behov av uppskattning
  5. behov av självförverkligande"



Oj, vad jag tycker sånt här är intressant! Borde nog ta en kurs i lite psykologi trots allt. Spännande! Och jag gissar på att jag är lik min mor när jag nu sitter här klockan ett på natten och läser om Maslows Behovstrappa, höhö! Med det så säger jag godnatt och vi hörs senare ! KRAMISAR!


Kommentarer
Postat av: Anonym

"We don't want you to stop dreaming. We want you to know that our dreams may change as you test them out"(Krumboltz et al, 2004).

2009-11-19 @ 14:53:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0